Colin Magazine

Träna med Ashthetrainer

Bli ute-fit! Ashthetrainer visar hur du lyfter stockar i sommar.

Att träna är både hälsosamt, skönt och roligt. Under sommaren är det enklare att träna utomhus och då kan träningen dessutom bli riktigt billig. Allt du behöver göra är att snöra på dig skorna och promenera till närmsta utegym. COLIN-bloggaren och personliga tränaren Ashkan Jalilian guidar oss till ett kreativt användande av uterummen.

Att hålla huvudet högt under alla övningar är något du bör tänka på. Luftrören ska hållas så öppna som möjligt, syrebrist i musklerna är nämligen det som gör att du inte orkar mer. Genom andning kan musklerna får syre nog att automatiskt orka minst två repetitioner till.

TOES-TO-BAR
Raka magmuskler

Tänk på att alltid minimera din magsäck när du drar benen upp mot ribban. Lättast gör du detta genom att exhalera ut all luft i magen. Bromsa benen på vägen tillbaka och spänn din ländrygg för att undvika svikt. Gör denna övning med raka ben om du kan. Annars gör du det enklare för dig själv genom att utföra övningen med böjda knän.

TOES-TO-BAR MED VRID
Obliques

Här tränar du dina sido-magmuskler, Obliques. Bromsa benen på tillbaka vägen och spänn även din ländrygg. Försök göra minst 10 x 4, om du inte klarar det utför du resterande repitioner med böjda knän.

SUPERSETS SQUAT

Primära muskler som arbetar är framsida lår samt rumpa. Tänk på att övningen är tre olika squats i en, så börja lätt för att klara samtliga 30 repitioner fyra gånger. Detta är en övning som du ska hålla hög intensitet under för att öka fettförbränningen utav hela kroppen, vilket du gör när du tränar de största musklerna i kroppen.

1. SQUATS

Stå axelbrett med dina hälar och spänn hela magen på vägen ner för att sedan explosivt pressa upp med hela fotvalvet.

2. CHAIR SQUATS

Precis som övningen heter så ska du föreställa dig en stol under dig. Flytta fram dina hälar och sätt ihop dina knän. Tänk på att tyngdpunkten i din kropp ska ligga i din ända. Puta därför ut den extra mycket för batter muskelkontakt.

3. SUMO SQUATS

Stå lite bredare än axelbrett och peka ut med tårna. I denna position når du det längsta muskelhuvudet i quadriceps dvs det yttersta.

ARMGÅNG

Böj dina armbågar för att få hjälp utav en ytterligare muskel; biceps. Det största misstaget folk gör här är att de håller andan och uppnår mjölksyra. Kom ihåg dina andetag och spänn hela din coremuskulaturen under övningen för att slippa få svikt i gången och även stöd från magmusklerna.

CHINS ÅT SIDORNA

För den som vill ta träningen till nästa nivå så har du nu en skön variant på chins. Under denna övning arbetar inte bara ryggen utav även biceps vilket gör att du klarar fler repitioner än vid vanliga chins.

TRICEPS MOT BÄNK

Tänk på att spänna hela din coremuskulatur under denna övning och frys dina armbågar för bättre muskelkontakt.

Håll utkik efter del två av uteträningsserien med Ashkan!

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2018 Colin Magazine

Tema av Anders Norén